sunnuntai 5. kesäkuuta 2016

Roadtrip: Gibraltar

Sorppa tässä postauksessa on muuutama kuva eli saattaa latautua hyvinkin hitaasti :D

Marokon reissun epäonnistuttua näytti siltä, etten sittenkään tee yhtäkään reissua Espanjan rajojen ulkopuolelle. Onneksi sentään lopulta pääsin Gibraltarille ja sieltä näin jopa sen Marokon vastarannalla :D Sain muuten vihdoin kahden kuukauden odottelun jälkeen Norwegianilta selvityksen sen maaliskuisen lennon myöhästymisestä, mutten edelleenkään ole siihen tyytyväinen. Noh turha sitä Marokkoa on enää surkutella, mutta silti sattuu joka ikinen kerta, kun Facebookiin ilmestyy muiden matkakuvia sieltä. Miten kaikki ovatkin yhtäkkiä tänä keväänä päättäneet käydä siellä?! Oma reissu siirtyy ainakin ensi kevääseen, mutta musta tuntuu, etten pääse asiasta yli ennen kuin käyn siellä! :D

Niin se Gibraltar!

gibraltar2
gibraltar1

Perus aamukävely lentokentän kiitoradalla

Marbellasta pääsi bussilla La Línealle, josta kävelimme rajan yli Gibraltarille. Espanjan puolelta ei mene ollenkaan bussia suoraan rajan yli, mutta onneksi matka La Línean bussiasemalta rajalle ja sieltä keskustaan ei ole pitkä. Lisäksi Gibraltarin bussiin saa päivälipun alle 4 punnalla, mitä olisimme ehkä hyödyntäneet, jos olisimme siitä tienneet. Mua ei hirveesti naurattanut siinä aamulla saapuessamme, kun kivaa aamiaispaikkaa ei ollut oikein missään matkan varrella ja silmissä jo hämärsi. Noh saatiin lopulta mahantäytettä ja kunnon turisteina suuntasimme heti turistitoimistolle kartan perässä.

gibraltar11

Mun fiilis aamulla :D

Valuutta. Jostain käsittämättömästä syystä Gibraltarilla on oma puntansa, vaikka englannin punta käy siellä myös. Nostettiin molemmat seinästä 30 puntaa seinästä, ja mulle jäi siitä jäljelle n.8 englannin puntaa ja n.8 Gibraltarin puntaa. Huoh, ei mitään järkeä käydä vaihtamassa euroiksi! Meillä olisi vieläpä mennyt aika tasan toi 30 puntaa, jos en olisi maksanut meidän cable car + luonnonpuisto –lippuja kortilla. Lähinnä siis vinkkinä, että Gibraltarille eksyessään kannattaa kysyä vaihtorahaa englannin punnissa, niin niitä voi sitten kätevästi käyttää seuraavalla Lontoon reissulla! Koska pakkohan sinne on mennä, jotta saa ne ylimääräiset punnat tuhlattua ;D

gibraltar15
gibraltar22

Meillä oli aikaa Gibraltarlla n.8 tuntia ja priorisoitiin ajankäyttömme The Rockille eli käytiin moikkaamassa apinoita ja käveltiin luonnonpuistossa. Iso osa ”puistoa” jäi kyllä näkemättä, sillä käärmeistä varoittava tiekyltti sai meidät lähes juoksemaan ylämäkeen takaisin tulosuuntaan :D Minna oli erehtynyt googlaamaan, että Gibraltarilla esiintyy (muistaakseni) neljää käärmelajia ja loogisesti The Rock ainoana luontoalueena on niiden asuinaluetta. Käärmeet pelotti enemmän kuin apinat, sillä todettuamme käärmepolun meille umpikujaksi, jäi vaihtoehdoiksi kiertää n.2km takaisin isompaa tietä tai kävellä portaita ylös suoraan cable carin lähtöpaikalle. Portaat oli melkoisen hapottavat, mutta ei sekään vielä ollut ongelma. Enemmän sydämentykytyksiä aiheutti kyltit, joissa varoitettiin portaiden olevan apinoiden reviiriä ja ne saattaisivat käyttäytyä aggressiivisesti niissä kulkevia ihmisiä kohtaan. Ilmeisesti näytettiin tarpeeksi apinoilta, sillä saimme huohottaa apinoiden ohi ihan rauhassa! Asiaa varmasti auttoi myös se, ettemme jääneet portaissa kuvailemaan apinoita vaan määrätietoisesti kävelimme ohi kiinnittämättä niihin sen enempää huomiota.

gibraltar1
gibraltar4
gibraltar5
gibraltar7

Sen sijaan ylös päästyämme (ja jo aikaisemmin siellä ylhäällä) napsimme yhden jos toisenkin kuvan noista sukulaiseläimistämme! Gibraltarin apinathan ovat ihan kesyjä, mutta kyllä ihminenkin hermostuu, jos joku tulee kysymättä lupaa liian lähelle. Pienestä saakka kuvattavana olleet apinat osasivat kyllä veikeästi poseerata ja kameraan tarttui aika mahtavia otoksia

gibraltar8
gibraltar9

Cable car oli muuten melko jännittävä kokemus! Etenkään ylöspäin mennessä en voinut katsoa alas ollenkaan, mutta onneksi matka ei kestänyt kuin muutaman minuutin. ”Vaunussa” oli melkoisen hiljaista, sillä taisipa muitakin vähän jännittää :D Suosittu vaihtoehto cable carin ohella on osallistua ”taksiajelulle”, jonka aikana kuski pysähtyy useammassa paikassa ja kertoo tarinoita mm. Niistä apinoista ja varmasti kaikenlaista muutakin mielenkiintoista! Noita on siis todella paljon ja ne maksavat suunnilleen saman verran kuin se cable car + luonnonpuisto eli n.20 puntaa. Meidän vaihtoehdossamme plussaa oli tietenkin se, että saimme edetä ihan omaan tahtiimme eikä odotella muita tai päinvastoin kiirehtiä! Noi taksit on sen sijaan tosi hyvä vaihtoehto etenkin sellaisille matkaajille, joilla on vaikeuksia liikkumisen kanssa tai muuten vaan haluaa säästää jalkojaan! Tai pelkää niitä käärmeitä, mutta haluaa nähdä sen osan puistosta :D

gibraltar12
gibraltar3
gibraltar14

Apinoiden lisäksi ehdimme käydä ylhäällä vain St. Michael’s –luolissa, jotka olikin melkoisen upeat! Luolasto on tosin melko rakennettua, sillä turistinähtävyyden lisäksi siellä järjestetään ainakin teatteri- ja balettiesityksiä, joten muun muassa alas isoimpaan turisteille avoimeen luolaan laskeudutaan katsomopenkkejä pitkin.

gibraltar21

Laskeuduttuamme cable carilla takaisin keskustaan kävimme syömässä ja hetken arpomisen jälkeen laskimme, että meillä on aikaa käydä vielä niemenkärjessä Europa Pointilla. Siispä hyppäsimme bussiin ja varttia myöhemmin olimme varmoja, että nyt tuli tehtyä vikatikki. Bussi pysähtyi n.20 metrin välein eikä kuskilla ollut mikään kiire lähteä pysäkeiltä uudelleen liikkeelle. Olin katsonut aikataulusta, että takaisin keskustaan pitäisi lähteä 17:10 bussilla, joten saavuttuamme vihdoin kärkeen, oli meillä aikaa 15 minuuttia :D Ehdimme siis napata muutamat kuvat, hakea cokiksen kahvilasta ja sitten pitikin jo hypätä uudestaan bussiin. Tällä kertaa bussimatka kesti puolen tunnin sijaan vartin eli satuttiin menomatkalla vaan johonkin ruuhkabussiin! Tyypillistä tuuria tiukalla aikataululla.

gibraltar18
gibraltar19
gibraltar20

8 tuntia ei ollut ihan riittävä aika nähdä kaikkea kiinnostavaa Gibraltarilla, mutta silti tykkäsin kovasti! Ne apinathan on Gibraltarin päänähtävyys, joten ne oli tietysti päivän kohokohta. Kieltämättä hassuin valtio, jossa olen käynyt: kävellään rajan yli, espanja vaihtuu yhtäkkiä englantiin (ja kadut oli kuin suoraan Britanniasta!) ja apinat kulkee vapaina ihan lähellä keskustaa. Mähän en tykkää eläintarhoista yhtään, mutta tuola oli niin erilainen fiilis! Vaikka apinat on kaikki numeroitu, niillä on muun muassa omat nimensä enkä usko, että niillä on tuolla kovin huonot oltavat. Päivästä jäi siis tosi kiva fiilis ja suosittelen ehdottomasti tekemään sinne päiväreissun, mikäli matkailee Etelä-Espanjassa!